دستاوردهای جهاد کشاورزی

ضمن عرض تبریک بمناسبت سی وسومین بهارآزادی وگرامیداشت ایام الله دهه فجر

در نظام اقتصادی رژیم گذشته که رویکرد آن به فرهنگ شهرنشینی و رواج صنعت مونتاژ بود، نظام سنتی مبتنی بر کشاورزی در روستاها، جایگاهی نداشت . این وضعیت نه تنها موجب بیکاری و مهاجرت روستائیان به شهرها گردید، ولطمه بزرگی به کشاورزی و بافت زندگی اجتماعی روستاها وارد ساخت بلکه منافع رژیم شاه نیزایجاب می‌کرد با جمع‌آوری نیروی کار ارزان از روستاها، کارخانجات صنعتی مونتاژ را که در واقع حلقه‌هایی از زنجیره وابستگی بودند، گسترش داده و با ایجاد روحیه مصرف‌گرایی در بین مردم، ایران را به یکی از بازارهای مهم فرآورده‌های مصرفی غرب تبدیل کند. کم‌توجهی به روستاها و تولید‌کنندگان کشاورزی در ابعاد مختلف و دور بودن روستائیان از امکانات گوناگون رفاهی همچون آب آشامیدنی سالم، برق، راه و خدمات بهداشتی، انگیزه سکونت و تولید در روستاها را از بین برد، در حالی که روستا به عنوان یک مرکز تولیدی می‌بایست در برنامه‌ریزیهای توسعه اقتصادی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد. با پیروزی انقلاب اسلامی، ضرورت بازسازی روستاها و احیای کشاورزی به عنوان نخستین گام در دستیابی به آرمان و اهداف انقلاب مطرح گردیدومنجر به تأسیس نهادی مردمی تحت عنوان «جهاد سازندگی» شد.

«آن جايي كه حركت و روح جهادي وجود دارد انسان در ايمان و آرمان و خدمت به ديگران حل می‌شود و خود را فراموش مي كند.»

وظایف اصلی جهاد سازندگی رساندن امکانات اولیه مانند آب، جاده و امکانات بهداشتی به روستاها بود. غالب اعضای جهاد جوانان داوطلب و دانشجویان بودند که بصورت افتخاری کار می کردند همین موضوع باعث شده بود تا جهاد سازندگی در سراسر کشور مورد استقبال و علاقه مردم روستاها قرار گیرد. جهاد سازندگی علاوه بر سازندگی و آبادانی مناطق محروم کشور،در طول هشت سال دفاع مقدس، نقش مؤثری در حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران داشته است .تقدیم 3100 شهید و 21 هزار جانباز و 1100 آزاده وزارت جهاد کشاورزی گواه این ادعا می باشد.

از جمله فعالیتهای جهاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- جاده سازی

2-احداث انواع پل

3-ایجاد سد خاکی

4-ایجاد کانال آب

5-آب رسانی، برق رسانی ،آب پاش جاده یی

6-احداث حسینیه، نمازخانه ومسجد

7-احداث حمام

8-حفر چاه عمیق و نیمه عمیق

9-نهال کاری و کویر زدایی

10-.......

دستیابی‌ به‌ خودكفایی‌ و بی‌نیازی‌ از واردات‌ در بخش‌ دام‌ ؛طیور وکشاورزی ؛ پرورش‌ و تولید سالانه‌ هزاران‌ تُن‌ ماهیان‌ سردابی‌ و گرمابی‌؛ اجرای‌ طرح‌ های راه‌سازی ؛ احداث‌ جایگاههای‌ توزیع‌ سوخت‌ ‌؛ برق‌رسانی‌ ؛ اجرای‌ طرح‌ ساماندهی‌ خروج‌ دام‌ از مراتع‌، اجرای‌ طرح‌ ملی‌ تعادل دام‌ و مرتع‌، توسعه‌ فضای‌ سبز و جنگل‌كاری‌ و ایجاد كمربندهای‌ سبز حفاظتی‌ در بخش‌ منابع‌ طبیعی‌ ،جلوگیری از مهاجرت روستائیان و حفظ اشتغال،حفظ و احیا قنوات ،احداث کانال آبیاری، احداث استخر های ذخیره آب، احداث بندهای خاکی، احداث جاده های دسترسی به مزارع، احداث مجتمع گلخانه ای ،اجرای طرحهای ملی انتقال آب با لوله، اصلاح نژاد دام ،مدیریت بهره وری آب، تسطیح و یکپارچه سازی اراضی، کشت محصولات کم آب خواه و...گوشه ای از فعالیتهای جهادگران پس از 8سال دفاع مقدس می باشد

درپایان یادوخاطره 51شهید جهادگر استان وشهیدان محمدعلی فلاح زاده ورسول عزیزی از همکاران جهاد سازندگی شهرستان ابرکوه راگرامی میداریم وبه روان پاک امام شهیدان خمینی کبیر (ره) درود می فرستیم.


مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ابرکوه

مروری بر آن روز ها



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا